FRI FRAKT OVER 800,-

Depresjon og omega-3: EPA

Det er sannsynlig at depresjoner kan bedres av å innta omega 3-fettsyren EPA.

To samlestudier fra 2009 og 2011 har vist at inntak av omega 3-fettsyren EPA kan lindre depresjoner (1, 2). Det er forskjellige funksjoner knyttet til de forskjellige omega 3-fettsyrene, og forskning tyder på at det er EPA som påvirker sinnsstemningen.

En ny samlestudie fra 2012 tyder på at omega 3-mangel hos gravide kan øke risikoen for svangerskapsdepresjon og depresjon etter fødselen (3). En viktig årsak til dette er at omega 3-fettsyrer er nødvendige for utviklingen av barns hjerne, og dersom gravide får for lite omega 3-fettsyrer via kostholdet så vil omega 3-fettsyrer tas fra morens hjerne (4).

Cirka en tiendedel av hjernen vår består av omega 3-fettsyrer (5).

Referanser:

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20439549

2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21939614

3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23149286

4. http://udoerasmus.com/interviews/08_Karin-Delaray.htm

5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5865382