FRI FRAKT OVER 800,-

Bygg muskler uten kjøtt og melk: vegansk kosthold for styrketrening

Mange forbinder det å bygge muskler med kjøtt, egg og melk sammen med tung trening.

Er en veganer er animalske produkter utelukket, men det er ikke den tunge treningen eller muskelveksten.

260363_10152836505000187_551591981_n

En må være ekstra påpasselig med kostholdet, men det er fullt mulig å bli stor og sterk som veganer også. Jeg tok en prat med en som har litt over gjennomsnittlig kunnskap om emnet, og som nettopp har tatt en grad i ernæring og skrevet en bok ”Plantebasert Ernæring – Vegetarisk og Vegansk Helseguide”.

Navn: Marte Bergseng

Alder: 30 år

Utdanning: BA i ernæringsfysiologi

Yrke: Ernæringsfysiolog og helseansvarlig hos Norsk Vegetarforening

Idrett/treningsform: Styrkeløft

Det er veldig få som egentlig vet hva det vil si å være veganer. Vil du fortelle litt om deg selv og hvorfor du har valgt denne livsstilen?

Jeg ble vegetarianer da jeg var rundt 15 år. Jeg husker ikke så mye av tankene mine fra den tiden, men  jeg husker at jeg syntes det var unødvendig å skulle spise dyr når man fint kunne leve uten det. I starten av 20-årene ble jeg veganer.

Mange av vennene mine er veganere, og det var vel slik jeg hørte om veganisme for første gang.

En veganer spiser ikke noe animalsk, altså ikke kjøtt, fugl, sjømat, egg eller melkeprodukter. I tillegg prøver man å unngå andre produkter som kommer fra dyr, som skinn, ull og honning. Det er jo mange ulike grunner til at folk velger å kutte ut kjøtt fra kosten, enten det er helseaspekter, miljø eller etiske hensyn. For meg er jo den viktigste årsaken det etiske.470070_salad_days

Jeg mener at dyr har egenverd, at de ikke kun bør eksistere utifra hvilke behov mennesker har for de. For meg er det derfor riktig å prøve å unngå at de brukes som mat, klesplagg osv.

Du har tatt utdannelse som ernæringsfysiolog. Fortell litt om hvorfor du valgte dette faget.

Jeg har alltid syntes at det har vært interessant å vite hva som er i mat og hvordan den kan påvirke helse og ulike sykdommer. Interessen begynte vel med at jeg leste forskjellige bøker om mat. Det var såpass spennende lesing at det ikke tok lang tid å lese ferdig bøkene. Allikevel hadde jeg lyst å lære mer, så til slutt bestemte jeg meg for å studere ernæring.

Har du allerede nå funnet drømmejobben?

Jeg tror det! Det er jo mye man kan gjøre som ernæringsfysiolog, enten man vil jobbe en-til-en med personer, skrive bøker, forske eller holde foredrag. Jeg gjør jo litt av hvert. Jeg trives godt i møtet med enkeltmennesker; det er alltid en ny utfordring å jobbe med siden folk er så ulike. Jeg synes og det er veldig gøy å holde foredrag. Jeg brenner veldig for å videreformidle informasjon om ernæring på en god måte.

Vil du si du har en fordel i forhold til andre ernæringsfysiologer med tanke på din livsstil?

Jeg kan jo ha en fordel i forhold til at jeg kan mye om de utfordringene et plantebasert kosthold kan ha. De er ofte litt annerledes enn utfordringene de som spiser kjøtt og fisk har. I tillegg er jeg nok mer kjent med de type produkter som er gode kilder til næringsstoffer for veggiser. Jeg tror det kan være en fordel å komme til meg for de som er interessert i vegetarkosthold. Da slipper de å bli møtt med skepsis eller risikere å møte på en person som ikke har så god peiling på akkurat det.

Du har akkurat gitt ut en bok. Hva handler boken om?

Ja, jeg har akkurat gitt ut en bok sammen med Vigdis Elise Hafsten, som jeg jobber sammen med og tidligere har studert med.

Den heter ”Plantebasert Ernæring – Vegetarisk og Vegansk Helseguide” og er en lettvint guide til næringsstoffer og hva som er gode kilder til disse i plantebaserte kosthold. I tillegg har vi tatt 50 supersunne matvarer og forklart hvorfor disse er så bra å inkludere i kostholdet.

vogm

Boken kan du lese mer om her: http://veg-veg.no/butikk/helse/plantebasert/)

Hva er grunnen til at dere gir ut boken?

Det fantes jo ingen slik bok på norsk på markedet fra før, samtidig som det er et behov for god faglig informasjon om disse typene kosthold. Det er jo mange vegetarianere og veganere som selv lurer på hva som er gode kilder til ulike næringsstoffer, eller mange som er nysgjerrige på det selv om de ikke har lyst å kutte kjøtt fra kosten.

I undervisningen på skolen hadde vi kun en halv dag viet til ulike vegetarkosthold, og mye av det vi lærte opplevde jeg som lite oppdatert. Jeg har selv hatt lærere som har sagt ting som er direkte feil. Tekster i fagbøker fokuserer ofte kun på risikoer, men sier lite om potensielle fordeler. Derfor håper jeg også at boka kan være en ressurs for andre ernæringsfysiologer, leger, sykepleiere og andre som arbeider med helse og kosthold.

plantebasert0

Mange mener du ikke kan bli sterk uten kjøtt og melk. Dette motbeviser du ved å trene og konkurrere i styrkeløft. Hva har du å si til slike uttalelser?

Jeg tar vel sånne uttalelser med et godt smil. Jeg har jo levd uten kjøtt såpass lenge at jeg har hørt de fleste kommentarer, så det er lite som overrasker meg. Jeg pleier ikke å si så mye til det, men det hjelper å nevne at jeg faktisk drar over 100 kilo i mark uten drakt.

Å bli sterk handler jo om så mye mer enn hva man spiser! Det er ikke noe magisk ved proteinene i kjøtt og melk som man ikke kan finne andre steder, men jeg skjønner at folk kan bli nysgjerrige. Oppriktige spørsmål har jeg selvfølgelig ikke noe imot.

Vil du si det er annerledes å være veganer og styrkeløfter enn for andre?

Jeg spiser vel litt annerledes matvarer, regner jeg med. Tofu og andre soyaprodukter er en viktig kilde til protein for min del.

Det er mer fokus på trening og å bli sterk enn at man snakker så mye om mat, så jeg føler meg ikke så annerledes. Det har og vært relativt lett å finne sko og belter som er laget av syntetisk materiale. Til og med de fleste typer kreatinpulver er veganske!

Hvordan sørger du for at kroppen din får alt den må for å bygge styrke?

Jeg fokuserer på å spise nok mat, så jeg får i meg den energien jeg trenger. Ellers inkluderer jeg matvarer som nøtter, frø, soyaprodukter, erter, linser eller bønner til hvert måltid, så jeg har gode kilder til proteiner.

Kan du gi et par eksempler på gode proteinrike retter/matvarer fra planteverdenen?

Noen gode kilder til protein kan være TVP (teksturert soyaprotein), erteproteinpulver linser, bønner (spesielt soyabønner), sesamfrø, gresskarfrø og peanøttsmør.

Jeg spiser ofte tomatbasert pastasaus med TVP eller linsegryte som proteindelen av middagen min.

Har du noen råd til de som vurderer å bli veganer? Hva de må være obs på og lette feller å gå i?

Jeg pleier å si til folk at skal de kutte ut noe fra kostholdet sitt, så må de bytte det ut med noe annet. Tar man vekk kjøtt, så er det lurt å bytte det ut mot noe annet proteinrikt: for eksempel tofu, linser, erter eller bønner. Gjør man ikke det er det lett å få i seg for lite energi, og eventuelt litt lite protein.

Man kan også ha i bakhodet at mange vegetabilske matvarer generelt har litt mindre energi enn animalsk mat, så man kan gjerne spise litt større porsjoner. Variert kost er viktig for å sikre et godt inntak av ulike næringsstoffer, som med alle andre typer kosthold.

Og sist, men ikke minst, finn en pålitelig kilde til vitamin B12!