FRI FRAKT OVER 800,-

10 magiske minutter - øk energiforbruket med 50% ved å bruke 16% av tiden din

Vi sitter oss syke, svake, stive og overvektige.

Ergonomic sitting chair

Vi ligger i sengen. Vi ruller oss ut, sitter og spiser frokost, sitter i bilen/bussen, sitter på jobb, sitter i bilen/bussen på vei hjem igjen, sitter og spiser middag, sitter og ser på TV.. Tar kanskje en treningsøkt..Og sitter. Og går og legger oss.

Det er ikke noe stort behov for fysisk aktivitet for de fleste av oss som jobber eller studerer. En tur på butikken, en liten tur på trening, til nød til og fra studiested eller arbeidssted.. Antallet timer på rumpen og ryggen øker mens antallet timer på føttene reduseres.

Dette er uheldig av mange grunner.

Dersom du sitter i lengre perioder vil det kunne innvirke negativt på helsen - bevegelsesapparatet og kroppsvekten. Å skulle øke aktiviteten med timer om gangen i tillegg til 2-6 treninger i uken er kanskje urealistisk, selv om jeg også er veldig glad i turer a 30-60 minutter når det passer seg. Når du er helt i ro kan energiforbruket rase ned til ca 1 kcal/minutt - dersom du legger inn 10 minutter med bevegelse pr time øker du energiforbruket betraktelig - gjerne opp mot 50% !

5 timer på rumpen:  5 x 60 kcal = 300 kcal
5 timer på rumpen med 10 minutters rydding, rulling, strikkaktivering, dilling, dansing hver time:  475 kcal. På en uke blir differansen 1225 kcal, på en måned 4900 kcal. Det er betydelig.

Tallene er eksempler, og vil såklart variere etter kjønn/alder/størrelse.

Blir det mange timer på rumpen tilsvarer de 10 minuttene fort en ekstra treningsøkt om dagen.

Jeg vil derfor foreslå en enkel og effektiv fremgangsmåte - for hver time du sitter eller er inaktiv skal du være aktiv i ti minutter.

Du kan gjøre det når du:

  1. Sitter og jobber på PCen
  2. Mens du leser
  3. Mens du ser på TV
  4. Er på skole/arbeid

Reglene er enkle: Det må være et element av bevegelse i det du gjør.

1197106712447482105johnny_automatic_walking.svg.hi

Du kan ha med deg et strikk som du gjør aktiveringsøvelser med, du kan tøye, du kan bruke en form for egenmassasje som Ruble Roller, du kan ta deg litt frisk luft, du kan rydde..Så lenge det er bevegelse hjelper det. Du kan oppleve reduksjon i smerter som kommer av å sitte i feil stilling lenge av gangen, økt produktivitet, og jeg kjenner folk som rapporterer at det hjelper dem ned i vekt. Sett på favorittsangen og dans litt rundt i rommet.

Dersom du har spesifikke bevegelighetsutfordringer som stramme hofteleddsbøyere, svak kjernemuskulatur eller setemuskler som ikke jobber som de skal er dette en finfin anledning til å både bevege seg og gjøre noe som gjør at du beveger deg bedre, sitter bedre og kan få bedre effekt av treningen.

Tar du utfordringen?

Ekstra gøy kan det bli om du får noen med deg så dere kan passe på at det skjer. Hold hverandre ansvarlige - ta de 10 magiske minuttene med en kollega, venn eller familiemedlem.