FRI FRAKT OVER 800,-

10 GODE grunner til at du ALDRI burde trene styrke!

Jeg trener selv styrke hele tiden, men det er slettes IKKE bra for alle. Det er nå virkelig på tide å belyse baksiden av styrketreningens medalje, så her har du 10 GODE grunner til at du ALDRI burde løfte vekter, eller utføre annen form for styrketrening.

Styrkeløfter

1. Om du vil at kroppen din skal se ut NØYAKTIG som den gjør i dag – da burde du ALDRI trene styrke!

Opp med henda om du vil ha den samme kroppen du har i dag. Hands up!

Du trente styrke likevel, ja? OG fikk en annen kroppsform på kjøpet?

OK, du BLE advart…

Regelmessig styrketrening vil – om kostholdet ditt ikke er helt på jordet – skape en endring i kroppssammensetning TIL DET BEDRE. Folk flest syns hvertfall det er positivt med mer muskelmasse og mindre fettmasse på kroppen – men hva vet vel jeg om hva du er ute etter...

2. Om du vil ØKE risikoen for beinskjørhet - da burde du ALDRI trene styrke! 

Det er ikke alle som vil ha bein som virkelig tåler en trøkk. Mange VIL faktisk gå rundt med et skralt rammeverk av en kropp, som lett kan ende opp som pinneved av den minste lille berøring.

Styrketrening fungerer som vidundermedisin mot beinskjørhet, så om du vil opprettholde økt risiko for å brekke lårhalsen om du er uheldig og sklir på isen om vintern – ja, DA skal du ALDRI trene styrke!

3. Om du vil ha en dårlig kroppsholdning – da burde du ALDRI trene styrke!

Det er mange fordeler med å ha en «dårlig» kroppsholdning. Du kan for eksempel oppleve at du har redusert bevegelsesevne og smerter i muskler og ledd, som igjen kan brukes som unnskyldning for å ikke gjøre ting du helst IKKE vil gjøre. Hvor fantastisk er ikke DET?

Om du vil fortsette livet med en dårlig kroppsholdning, ja - da skal du ALDRI trene styrke!

4. Om du vil at hverdagen skal være full av stress - da burde du ALDRI trene styrke!

Stress kommer med mange «fordeler.» Du kan oppleve å bli mer utsatt for plager og problemer som krydrer hverdagen. Du kan oppleve at du holder deg våken gjennom nettene, at du ikke får gjort noe produktivt, eller at du unngår å være TILSTEDE i øyeblikket overhodet (hvem vil vel det, når det er så mye mer spenning i «fremtiden»).

Styrketrening kan fungere som «stressreduserende»-medisin, og REGELMESSIG styrketrening er ENDA verre da du i tillegg til stressreduksjon over tid, også vil kunne oppleve AKUTT stressreduksjon under og etter treningsøktene dine!

Vil du operere på høygir, og stresse rundt som en Duracell-kanin, så hold deg for guds skyld unna styrketrening!

5. Om du vil at kaloriforbruket ditt skal være så LAVT som mulig – da burde du ALDRI trene styrke! 

Jeg forstår ikke hvorfor det stadig er så mye styr rundt et ØKT kaloriforbruk? Jo flere kalorier man bruker, desto mer må man jo SPISE for å dekke vedlikeholdsbehovet sitt gjennom dagen. Ikke bare tar det tid å tygge og fordøye maten, men det øker i tillegg kostnadene. Nei, jeg kan ikke fatte og begripe at det er interessant å ØKE kaloriforbruket overhodet, men det viser seg at mange vil det likevel. Og jeg som trodde det var noe i ”Less is MORE” – I don’t get this world….!

Styrketrening vil kunne øke kaloriforbruket ditt, og kan i tillegg øke forbrenningen av fettmassen på kroppen – et lager som vil være til hjelp for deg når det ikke lenger er mat å oppdrive, og som ikke minst fungerer som økt isolasjon på vinterstid.

Nei, jeg sier: hold deg unna styrketrening så vi kan spare på ressursene. Det er ikke engang mat nok til alle på denne kloden, så hvorfor bruke et middel som gjør at ulikhetene blir ENDA større? Det er jo regelrett egoistisk!

6. Om du ikke vil ha bedre fleksibilitet - da burde du ALDRI trene styrke!

Vi lever nå i en tid der flertallet av oss ikke har noen reelle behov for å bevege seg mer enn hva som kreves for å komme seg fra sofa til kjøleskap og fra bil til jobb. DER skal vi sitte, og så skal vi sitte når vi kommer hjem igjen, og SÅ skal vi legge oss ned i senga og sove.

Det eneste du hypotetisk trenger fleksibilitet til, er å kunne bevege deg sånn menneskekroppen er ment å kunne bevege seg, MEN det er jo ingen vits når det ikke finnes BEHOV for det lenger! Det er jo bare bortkasta tid!

Uansett, styrketrening med FULLE leddutslag vil ikke bare gjøre deg sterkere, men vil også sørge for at fleksibiliteten i musklene dine opprettholdes, eller til og med vil ØKES!

Om du virkelig VIL bli mer fleksibel, så du kan bevege deg på alle mulige måter, til tross for at det IKKE er behov for det, for all del! Be my guest.. bare tren styrke du, lizzom.!

Silje-knebøy

7. Om du vil leve med kroniske smerter – da burde du ALDRI trene styrke!

SKIKKELIG styrketrening med god teknikk har lenge hjulpet meg med å holde smerteproblematikk fra tidligere skader i sjakk. Dette har fungert så bra for meg at jeg har brukt tilsvarende strategier på kunder og utøvere, som igjen har hjulpet for DEM.

Du skal derfor være påpasselig med å trene styrke på en TEKNISK GOD måte, da dette kan medføre at du ikke lenger vil kunne kan gå sykemeldt!

Hold deg unna styrketrening sier nå jeg – det er bedre å leve med og i en smertefull kropp.

8. Om du vil ha så lite muskelmasse på kroppen som overhodet mulig - da burde du ALDRI trene styrke!

Jo lenger du holder deg unna styrketrening, desto større er sjansen for at du kan realisere målet vi alle har - om muskelSVINN…

…altså en reduksjon i muskelmasse.

Jo mindre muskelmasse du har på kroppen din, desto mindre energi trenger du i løpet av dagen, OG du slipper å bære rundt på unødvendig vekt i løpet av hverdagen.

Vinn-vinn!

9. Om du vil utsette kroppen for flest mulige skader - da burde du ALDRI trene styrke!

Skader kan brukes til så mangt. Den beste skaden min var en prolaps i korsrygg under knebøy som medførte at jeg måtte bæres ut av treningslokalet mitt med båre. Det endte opp med at jeg ble sengeliggende en stund – og hvilken drøm det var skal jeg si deg – bare ligge og slappe av og bli vartet opp av dama si. Ah, gooood tiiimes.

Styrketrening kan som allerede nevnt benyttes som et middel for å holde kroniske smerter i sjakk, men det kan i TILLEGG gjøre at du blir mindre utsatt for å SKADE deg i hverdagen, under trening, eller idrett.

En sterkere kropp er en mer motstandsdyktig kropp, som igjen gjør at det (stort sett) kreves MER for at skader skal kunne oppstå.

Nei, jeg ønsker meg heller tilbake til de gode tidene der jeg ikke trengte å gjøre noe som helst… Tenker du det samme: hold deg LANGT unna styrketrening!

10. Om du IKKE vil bli spurt om å hjelpe til med å bære og flytte ting - da burde du ALDRI trene styrke!  

Hvem vil vel hjelpe venner eller familie med å bære ting, flytte, eller i det hele tatt være en kandidat for fysisk hjelp overhodet?

Not me, that’s who!!

Styrketrening vil medføre at du blir sterk i menneskekroppens fundamentale bevegelsesmønstre, som igjen vil gjøre deg rustet til å operere sterkt og funksjonelt i hverdagen.

Vi har nå maskiner for det meste, og kan leie flyttehjelp/bærehjelp når det trengs, så om du vil unngå forstyrrende «flyttehjelpsmeldinger» fra bekjente, og gjøre så lite fysisk arbeid som mulig – da burde du som du nå sikkert ha skjønt, aldri trene styrke!

Markløft Eirik Sandvik

Et treningsprogram som er basert på styrketrening, som vil gi deg mer KONTAKT med musklene du trener, som vil ØKE muskelmassen din, styrken din, og i tillegg sørge for en god dose fettforbrenning (om du også følger kostopplegget), er THE TANK.

Resultatene så langt har medført mer muskelmasse, økte kleskostnader, og en økt robusthet mot potensielle skader og smerter. Jeg kan IKKE garantere at dette IKKE også vil ramme DEG om du følger THE TANK - og du har herved blitt advart.

Om du har lyst til å prøve programmet kan du bestille treningsprogrammet The TANK ved å klikke her.