+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 16 av 16
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    36

Standard Rippetoe korrigerer knebøy-teknikk

Introduksjon til knebøy:

Selv ville jeg nok påpekt at denne løfteren mister spennet i lumbalryggen i bunnposisjonen og bekkenet begynner å vippe under litt for mye, men det er en markant forbedring av teknikk her med bare noen småjusteringer:

Rippetoe demonstrerer selv, 140kg x 10 reps. Dette har riktignok blitt kritisert for å ikke være helt perfekt teknikk - han mister litt av spennet i lumbalryggen/korsryggen i bunnposisjonen, men la meg minne om at Rippetoe begynner å dra på årene og har hatt flere skader som årsaker dårligere mobilitet enn folk flest. Så med det i bakhodet tror jeg vi kan være enige om at dette er et glimrende løft.

Sist endret av Borge Fagerli; 26th August 2008 kl 13:36
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Ble medlem
    May 2007

Standard

Meget interessant.

Ble medlem
    Jan 2008

Standard

Kan ikke si at jeg er så veldig imponert over teknikken her. Men alderen får ta skylda for det Men likevel bedre enn det meste man ser rundt omkring
    Trening gir mening

Ble medlem
    Sep 2006
    Alder
    33

Standard

Skal ikke hofta presse forver lissom da...her skytes den opp og
    bak lissom...Mer usikker enn noen gang nå

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    36

Standard

Presser du hofta forover vil du tippe forover på tærne, miste spennet i glutes/hamstrings og skyve belastningen over på knærne.

Dette er nøyaktig den teknikken jeg har lært bort på seminarer også, og den du fikk innlært på Gympuls når vi hadde den timen etter workshoppen.

Se Squat RX videoene også hvis du er i tvil.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Standard

Trur eg snart må ta meg turen over fjellene, Børge.
    Få litt hands on action (Korrigere teknikk ;P)
    http://ubertass.blogspot.com
    There is blood in my coffee-veins !
    There is nothing worse than aggressive stupidity.

Ble medlem
    Jan 2008

Standard

Må jo sies at å løfte med drakt og surringer er noe helt annet å løfte uten. Stiller andre krav teknisk hvis man ikke er vant med dette da.

Har nesten glemt av hvordan det var med utstyr. Begynner å bli lenge siden nå ja
    Trening gir mening

Ble medlem
    May 2007

Standard

Jeg fokuserte på å løfte ræva på forrige bøy-trening. Men da føles det som om løftet skjer i to faser, at rompa først hever seg mens overkroppen står tilnærmet stille, og at jeg så retter opp overkroppen.

Dette ble jo kommentert i videoen, og er ok for noobs, men jeg lurer på hvordan man så skal utvikle teknikken videre.

Bør jeg prøve å fremdeles løfte rompa opp,men at jeg holder vinkelen i ryggen konstant, og så retter meg opp?

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    36

Standard

Ja, du svarte vel på spørsmålet selv, og for mer utdypende forklaring anbefaler jeg at du kjøper Starting Strength.

Få noen til å filme deg og post det i en egen tråd, så er det enklere både for deg selv og andre å se hva som evt må korrigeres.

Ble medlem
    Sep 2006
    Alder
    33

Standard

Jeg fikk bare beskjed om å kjøre frontbøy jeg
    Kommer nok å kjøre frontbøy også , syns det
    er helt ok, selv om jeg ikke merker problemer
    i vanlig bøy..(selv om noe kneproblemer periodisk)

Ble medlem
    May 2007

Standard

ok, lykke til med 2x kroppsvekt i frontbøy

Standard forvirret

Tar opp denne her igjen...
    Jeg prøver å kjøre som rippetoe viser...
    Men må si jeg er noe forvirret
    Rippetoe sier vel en del andre ting enn Squat RX videoene sier? Det med å løfte rumpa opp, se noe nedover, ikke løfte brystkassa osv... på squat rx videoene sier han jo at man ikke skal gjøre slikt for å unngå at korsryggen mister spennet i bunnposisjon.. På de videoene skal man gå mer rett opp..

er det dette som er korrigeringa av rippetoe eller er jeg helt på jordet:P ?

Ble medlem
    Aug 2007
    Alder
    48

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av 9ls1 Vis post
    Tar opp denne her igjen...
    Rippetoe sier vel en del andre ting enn Squat RX videoene sier? Det med å løfte rumpa opp, se noe nedover, ikke løfte brystkassa osv...
    Enig med deg der, det er ikke lett å forstå hva som egentlig er rett. I Squat RX-videoene læres at brystet skal opp og ryggvinkelen holdes omtrent uforandret. Rippetoe terper derimot på at hofta skal løftes og sier at det ikke gjør noe om ryggen tipper noe forover under utførelsen. Selv synes jeg det er stor forskjell på dette, og føler meg mye mer komfortabel med Rippetoes måte. Men om det er rett, ja se det...
    Løft for faen, løft!
    .............................
    Gratis treningsdagbok

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    36

Standard

Det er forskjellige teknikkvarianter der noen vil avvike mye fra den power/athletic-squat varianten som Rippetoe underviser i. Min anbefaling er å prøve ut litt forskjellige teknikker og se hva som passer deg best, mine skader og struktur tillater ikke teknikken som Rippetoe viser. Jeg må kjøre med brystkassen mer opp, blikket over horisonten i stedet for ned mot gulvet, albuene forover i stedet for opp og bak, smalere beinstilling, mindre hip drive og unngå ass-to-grass. Når jeg coacher utøvere prøver vi forskjellige teknikker, noen får Rippetoe-teknikken inn med en gang, andre får den helt enkelt ikke til å fungere så da prøver vi andre varianter.

Standard Hvordan holde stangen

Fikk nettopp vite av fetteren min at jeg holder stangen feil i knebøy. Jeg holder den oppå skuldrene/på nakken nesten, noe han mener er feil og det er en perfekt måte å ødelegge ryggen. Jeg skal holde den på skulderbladene på en måte, med armene/skuldrene som holder den oppe. Men altså ikke OPPÅ skuldrene. Synes det var veldig rart.

Kan noe finne en video hvor dette er vist ganske godt, finner nemlig ingen.

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    36

Standard

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine