+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11
    Achievements:
    Aktiv

Ble medlem
    Oct 2011

Standard Slutter med pressing over hodet

Hei.

Jeg har bestemt meg for å kutte ut pressing over hodet for skulder helsens skyld. Jeg gjør for øyeblikket følgende skulder-øvelser (hver enkelt én gang i uka):

Militærpress med stang (begrenset ROM: fra nesetipp i bunn og uten å låse i topp), 2 sett
    Stående sidehev, myo-reps

og en horsisontal press-øvelse: Floor press med manualer, 2 sett.

Hvis jeg tar vekk militærpress, bør jeg da legge til noe annet for skuldrene? I så fall hva?

Si fra hvis jeg skal legge ved hele programmet mitt.

Achievements:
    Aktiv
    Zeph sin avatar
    Ble medlem
    May 2011
    Du kan jo prøve variantar av sidehev. Eg synest sidehev frå benk er veldig fin. Den kan du kjøra tungt og.

Øvelser for skuldre - MyRevolution
    Sidehev kortreps - YouTube
    Foroverbøyd Sidehev Kortreps - YouTube
    Enarms Clean & Press - YouTube
    Sidehev fra benk - YouTube

Achievements:
    Aktiv

Ble medlem
    Oct 2011
    Takk!

Vil du si at sidehev (fra benk) er nok for skuldre, eller bør jeg ha flere øvelser?

MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Mitt standardsvar: det er det ingen fasit på, og kommer an på hvordan resten av programmet ser ut. Du får prøve, måle resultatene, og justere deretter. Noen har massive skuldre uten å trene dem direkte, noen trener skuldre 3-4 dager i uka uten å ha resultater som står i stil.

Her er den grunnleggende tankegangen du skal ha: Tips og tanker om trening fra Børge Fagerli - MyRevolution
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Achievements:
    Aktiv
    Ketil Moslet sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2008
    Har du prøvd foam-rolling for overkropp og egenmassasje med tennisball? Funker meget bra for slike smerter.
    Forces of good: http://www.bodyrecomposition.com/, http://myrevolution.no, http://www.reactivetrainingsystems.com/, http://anthonycolpo.com/

Har du spørsmål? Prøv her først!

Maks: Mark 160, Benk 100 (Men begynt med BB nå.)
    BB-maks: Rumenskmark 155*3, Declinebenk 85*3, Knebøy ass to the grass: 80*5

Achievements:
    Aktiv

Ble medlem
    Oct 2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ketil Moslet Vis post
    Har du prøvd foam-rolling for overkropp og egenmassasje med tennisball? Funker meget bra for slike smerter.
    Ja, men jeg vil slutte med de tingene som fremprovoserer smertene til å begynne med.

Ulf
    Ulf er ikke aktiv
    Achievements:
    VeteranAktiv
    Ulf sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Har gjort det samme som deg. Kuttet ut press over hodet, har også erstattet vanlig benk med decline. Har ikke hatt problemer med skuldrene etter dette. Bruker sidehev på benk som eneste skulderøvelse, og dette har funket veldig fint for meg

Solee sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2011
    Jeg har også slitt, og sliter en del med skuldrene, og å kutte ned på pressøelser en periode er sikkert smart... Men det er viktig å gå til kilden til problemet, altså sjekke deg for triggerpunkter og forkortede muskler her er nok Børge også enig...

Kan anbefale boka The Frozen Shoulder Workbook:
    The Frozen Shoulder Workbook: Trigger Point Therapy for Overcoming Pain and Regaining Range of Motion:Amazon:Books

Achievements:
    Aktiv

Ble medlem
    Oct 2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ulf Vis post
    Har gjort det samme som deg. Kuttet ut press over hodet, har også erstattet vanlig benk med decline. Har ikke hatt problemer med skuldrene etter dette. Bruker sidehev på benk som eneste skulderøvelse, og dette har funket veldig fint for meg
    Godt å vite. Jeg tenker å prøve sidehev fra benk + Arnold press utført med samme bane som Børge gjør med B-press i den videoen. Altså jeg stopper like over hodet. (Eneste grunnen til at jeg tar Arnold press i stedet for B-press er utvalget i vektskiver...)

Sitat Opprinnelig skrevet av Solee Vis post
    Jeg har også slitt, og sliter en del med skuldrene, og å kutte ned på pressøelser en periode er sikkert smart... Men det er viktig å gå til kilden til problemet, altså sjekke deg for triggerpunkter og forkortede muskler her er nok Børge også enig...

Kan anbefale boka The Frozen Shoulder Workbook:
    The Frozen Shoulder Workbook: Trigger Point Therapy for Overcoming Pain and Regaining Range of Motion:Amazon:Books
    Jeg tror allikevel pressing til langt over hodet, som i militærpress, er risikabelt for skuldrene mine. Er det noen grunn til at jeg skal fortsette med det?

Takk for bokanbefaling. Jeg har allerede The Trigger Point Therapy Workbook som dekker det meste.

Neo
    Neo er ikke aktiv
    Neo sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2008
    Jeg gikk egentlig motsatt vei; presset mye og hadde problemer med skuldrene, spesielt på den ene siden.

Så gikk jeg tilbake til basic og fokuserte på teknikk, sånn type skuldrene godt ned og bak på benkpress, og skikkelig oppspenning. Samme med militærpress. Ikke noe problem med skuldrene nå.

For min egen del så var jeg nok for slurvete med teknikken og brukte skuldrene for å kompensere. Trener også tyngre, fokusert på baseøvelser, og synes det gir mindre juling på skuldrene.

De fleste der jeg trener som klager på skuldrene, har også rutiner med endeløse øvelser på armer, bryst og skuldre. Ser for meg at det kan bli litt mye for skuldrene.

Solee sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2011

Jeg tror allikevel pressing til langt over hodet, som i militærpress, er risikabelt for skuldrene mine. Er det noen grunn til at jeg skal fortsette med det?
    Hvis det innebærer mye risiko er det lite å hente... For hvis du er skadet så har du ingen framgang ! Du bør gjøre det du kan, men holde deg godt innenfor grensene, så hvis du har stor sjanse for å bli skadet av militærpress så bør den nok kuttes ut..

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.