+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Ble medlem
    Jan 2012

Standard pump, bra eller dårlig?

hei

Mange sier at pump ikke trenger å være en indikator for muskelbygging, greit nok. Men kan pump ødlegge for god fremgang?

Når jeg tar mange reps, 10-20 reps, så får jeg etterhvert så sykt pump at det føles ut som jeg skal sprenge, og da er det jo selve pumpen som gjør at jeg ikke kan presse videre, ikke at styrken stopper.

Er det da i denne sammenheng negativt med så mye pump? eller bygger jeg fortsatt bra muskler?

takker for svar

Achievements:
    Aktiv
    Therese sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2011
    Alder
    21
    Pump er bare at muskelen er fyllt med blod, verken farlig eller nødvendig for fremgang

Ble medlem
    Jan 2012
    ja det forstår jeg, men hvis pumpen er så sterk at det er den som gjør at du ikke klarer å presse deg mer, kontra at det er styrken som stopper deg, kan det da være litt negativ med så mye pump?

EKS:

du ligger på skråbenk og tar 30 kg manualer:

du må stoppe på 15 reps f.eks fordi pumpen sprenger så, men vektene føles lette, men smerten er for stor...

kontra: du tar 40 kg manualer og stopper på 10 reps forde det blir for tungt...altså styrken som ikke holder lenger...

på den måten at pumpen stopper deg for å klare fler reps, i motsetning til at styrken stopper....vil pumpen da ha en dårlig betydning i forhold lissom?

mange bruker jo kosttilskudd å for å få mer pump på trening, men hvis det syke pumper hemmer deg for å ta fler reps, så er vel ikke det bra da eller ?

håper dere forstår;P

Achievements:
    VeteranAktiv

Ble medlem
    Jan 2008
    Sikker på at det er "pump" du sikter til?

Achievements:
    Aktiv
    Zeph sin avatar
    Ble medlem
    May 2011
    Jo fleire repetisjonar, jo meir trener du uthaldenhet og mindre styrke. Om du trener med 20 reps vil du etter kvart kome opp i 30 reps utan at du nødvendigvis har blitt så veldig mykje sterkare. Ved å legge på meir vekt når du kjem opp i 15 vil du heile tida jobbe i området som er optimalt for styrke og volum.

Kva definisjonen av pump er veit eg ikkje, men ved høgreps stoppar ein når muskelen blir sliten og vond, snarare enn at løftet blir så tungt. Trener du på den måten over tid vil muskelen bli meir uthaldande og du kan ta fleire reps. Når du løfter med færre reps blir det for tungt før du kjem til punktet der du må gje deg på grunn av smerten.

Du kan samanlikne det med å springe 2 kilometer og å løfte 100kg i knebøy. Å springe er ikkje noko tung belastning for beina, men etter kvart kjenner du smerte og mjølkesyre i beina på grunn av mange repetisjonar (kvart steg er ein belastning). Trener du på den måten ofte vil muskelen bli meir uthaldande og du kan springe lengre. 100kg i knebøy blir for tungt etter x antal repetisjonar, ikkje fordi du får den type smerte som du får av å springe langt.

Så lenge du løfter etter ein modell, alt etter kva mål du har og held deg til gitte repetisjonsområder, vil du få resultat. Mange anbefaler å variere mellom få repetisjonar (3-8) og mange repetisjonar (8-15). Det avheng og litt av kva muskel eller muskelgruppe det er snakk om.

Ble medlem
    Jan 2012
    ja, ok, du forklarer egentlig det samme som jeg skreiv da, men tror jeg skjønner greia nå

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.