+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5
    MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37

Standard Har du smerter eller vondter? Les her først!

Jeg ser tråder og innlegg hver dag der folk sier de har smerte eller vondt før, under og/eller etter trening. Så gir de en mer eller mindre vag beskrivelse av hvor smerten sitter og omfanget av den.

Jeg forstår frustrasjonen og at du ønsker å kunne få servert et enkelt triks for å bli bra igjen - men begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv: Uansett hvor dyktig man er så er det både vanskelig og tildels uansvarlig å stille en diagnose ut fra en beskrivelse, man må ha en fysisk undersøkelse og evaluering for å kunne si noe sikkert.

Ja, man kan også gi en grundig innføring i anatomi og fysiologi, og så ulike øvelser eller triks som KAN fungere - noe du vil finne mye av fra diverse eksperter på nettet, men effekten begrenser seg jo til din evne til å lese og forstå informasjonen, så finne korrekt problem og deretter korrekt løsning.

Min erfaring er at det enkleste er å gå rett til en spesialist som kan se på deg, gi deg nødvendig behandling og eventuelt korrigerende øvelser du skal gjøre på egen hånd. Da slipper du også å kaste bort tid på ting som ikke fungerer eller potensielt forverrer problemet.

Mine generelle anbefalinger er manuellterapeuter som jeg personlig foretrekker, men selvfølgelig finnes det gode og dårlige i alle bransjer:
    • Active Release Therapy (ART) - Etter mine erfaringer det beste alternativet. Det er dessverre ikke så mange i Norge som er sertifiserte på denne amerikanske metoden, men ART® Norge Klinikken kan anbefales, og kontaktes for informasjon om det finnes noen som er sertifiserte i ditt nærområde.
    • Naprapat
    • Osteopat
    • Idrettsmassør og/eller fysioterapeut
    Sist endret av Borge Fagerli; 20th December 2011 kl 13:06
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Ble medlem
    Nov 2009
    Går det an å utvide denne tråden litt? Slik jeg forstår det foretrekker du, i denne rekkefølgen:
    • Active Release Therapy
    • Manuellterapaut
    • Naprapat
    • Osteopat
    • Idrettsmassasje / fysioterapeut.

Hvilke av disse trenger en henvisning fra lege for å komme til? Er det noe som anbefales fremfor andre for spesielle smerter eller vondter?
    5x5 med autoregulering + periodisk faste. Benk: 72 x3 Bøy: 105 x3, Mark: 130 x3
    Jeg tok for lite Møllers tran

MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    En manuellterapeut er en generell kategori som alle de andre hører inn under, det er en som behandler skader manuelt/fysisk. Det er gode og det er dårlige terapeuter uansett tittel, en god terapeut tar hensyn til helheten og ser årsakssammenhenger. Spør gjerne lokale idrettslag og klubber om de har noen de bruker ofte, en som er vant til å jobbe med idrettsutøvere har som regel mer relevant erfaring med den type smerter og skader som aktive mennesker utsettes for.
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Achievements:
    Aktiv

Ble medlem
    Dec 2010
    Selv om manuellterapi/-terapeut ofte brukes som samlet betegnelse for behandlere som ( i stor grad) benytter manuelle behandlingsformer, er det også en egen tittel for en fysioterapeut med videreutdannelse i manuellterapi. Om manuellterapi / Manuellterapi / Faggrupper / ORGANISASJON / Fysio / nff - Norsk Fysioterapeutforbund

Når det gjelder henvisning fra lege, trenger man kun det dersom man vil benytte seg av en fysioterapeut med driftsavtale, og dermed få deler av behandlingen dekket av Helfo eller frikort. Til de øvrige behandlere trenger man ingen henvisning fra lege.

-Bård sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Edit: Feil plass å skrive.
    "Man er på trening for å prestere, ikke demonstrere." - Børge Fagerli

-Treningslogg

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.