Jeg ser tråder og innlegg hver dag der folk sier de har smerte eller vondt før, under og/eller etter trening. Så gir de en mer eller mindre vag beskrivelse av hvor smerten sitter og omfanget av den.
Jeg forstår frustrasjonen og at du ønsker å kunne få servert et enkelt triks for å bli bra igjen - men begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv: Uansett hvor dyktig man er så er det både vanskelig og tildels uansvarlig å stille en diagnose ut fra en beskrivelse, man må ha en fysisk undersøkelse og evaluering for å kunne si noe sikkert.
Ja, man kan også gi en grundig innføring i anatomi og fysiologi, og så ulike øvelser eller triks som KAN fungere - noe du vil finne mye av fra diverse eksperter på nettet, men effekten begrenser seg jo til din evne til å lese og forstå informasjonen, så finne korrekt problem og deretter korrekt løsning.
Min erfaring er at det enkleste er å gå rett til en spesialist som kan se på deg, gi deg nødvendig behandling og eventuelt korrigerende øvelser du skal gjøre på egen hånd. Da slipper du også å kaste bort tid på ting som ikke fungerer eller potensielt forverrer problemet.
Mine generelle anbefalinger er manuellterapeuter som jeg personlig foretrekker, men selvfølgelig finnes det gode og dårlige i alle bransjer:
- Active Release Therapy (ART) - Etter mine erfaringer det beste alternativet. Det er dessverre ikke så mange i Norge som er sertifiserte på denne amerikanske metoden, men ART® Norge Klinikken kan anbefales, og kontaktes for informasjon om det finnes noen som er sertifiserte i ditt nærområde.
- Naprapat
- Osteopat
- Idrettsmassør og/eller fysioterapeut

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat