+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Ble medlem
    Dec 2010

Standard stor vekt oppgang, frustrert

Hei,

Jeg har over en periode på ca 15 måneder gått opp 10 kg. Jeg skjønner ikke hva som skjer med kroppen min. For to år siden la jeg om kostholdet drastisk, og gikk ned ca 8 kg. fra 69 til 61 kg vha lite mat og mye trening. Så stagnerte det, jeg begynte å lese mer om kosthold og trening bla på disse sidene. Jeg begynte å trene mer styrke, spise renere og mer proteinrikt og økte kaloriinntaket noe, selv om jeg fortsatt burde ligge i et underskudd. (variert mellom 1300-1900 kcal avhengig av treningsmengde) Likevel fortsatte vektoppgangen. (Jeg har trent mye løping, 3-4 dager i uka og styrke 1-2 dager i uka helkroppsprogram)

Jeg har fundert mye på hva som kan være årsaken;
    Jeg har vært i en periode med kanskje mye psykisk stress i form av flytting, bytte av jobb, mer stressende jobbhverdag ol... kan dette spille inn og føre til vektoppgang?

Jeg har testet stoffskiftet, jeg ligger helt på grensen til det som kan kalles lavt stoffskifte, men er innenfor referanseområdet og skal derfor ikke medisineres.

Håper noen har tips eller råd og komme med

MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Hvis du ligger helt i grenseområdet for lavt stoffskifte har nok det litt å si, området som brukes av en del norske laboratorier er ganske bredt i forhold til det som brukes ved f.eks. amerikanske klinikker. Man ønsker jo mer at det skal være "optimalt" og ikke bare "normalt".

Når det er sagt må du jo ha en form for indikasjon på hva vektoppgangen har bestått av. Vil jo tro at det er en fordel om du har lagt på deg muskler, ellers ser jeg ikke poenget med å trene i det hele tatt. Mye stress og lite mat kan imidlertid føre til høy kortisolproduksjon og det i seg selv gir høy vannretensjon og vektoppgang. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese og følge rådene i denne artikkelen:
    Panikk og glede over vektoppgang eller nedgang over natta - MyRevolution
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Ble medlem
    Dec 2010
    Tror nok det er noe muskler ja, har økt en del i enkelte øvelser, jeg ser ikke pløsete og fleskete ut, og ser jo at det er mer muskler der. Men jeg har blitt mye større, klærne mine passer ikke lenger og målbåndet viser at jeg har økt mye i omkrets både på lår, rumpe og mage så tror ikke det er 10 kg rein muskelmasse nei... Føler meg ikke vel når jeg er så stor og ønsker å gå ned i vekt.

Regner med at jeg må skru ned kalori inntaket en del mer enn kanskje andre med optimalt stofskifte må gjøre.

Når det gjelder vannretenasjon da, så lurer jeg på om det er noe som kan henge i lenge? Vil det kunne henge i flere måneder? helt til kroppen roer seg og ikke produserer kortisol? Og vil kroppen lagre fett også på underskudd dersom den er stresset og produserer kortisol? Tar den energi fra andre kilder da, eller går forbrenninga saktere?

MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Vann er ikke fett, men ja - kortisol kan føre til økt fettlagring og ubalanse i kroppssammensetningen. Det tar ikke månedsvis å forbedre, men du må gjøre en permanent endring og være innstilt på å være snillere med kroppen din hvis du vil at den skal samarbeide.
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.