+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 34 av 34
    MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37

Standard Oppkarbing og spisedag på Health & Fitness Concept

Spørsmål som dukker opp på daglig basis:

Kan jeg spise en sjokoladebit/pizza/kakestykke/to i stedet for ett epler? Kan jeg ha oppkarbing/spisedag på lørdag? Bestemor har bursdag og det blir servert kake/kompisen min har utdrikningslag og det blir servert marinert hjortepenis med hvithai-baller, er det greit at jeg spiser litt kakestykke/penis?
    Det er din diett og det bestemmer du selv.

Mine retningslinjer er å doble karbporsjonene til hvert måltid og spise til du er mett, det er ingen oppkarbinger, spisedager eller "juksemåltid" på dette opplegget. Jeg forsøker å lære dere å tenke mer fleksibelt og langsiktig enn som så.

Har du cravings på noe så få det heller ut av systemet med en gang og la livet gå videre, enn å nekte deg selv fordi det er fy-fy og "ulovlig" - noe som etter hvert bare vil bygge seg opp til en fråtseorgie i mat som overhodet ikke er bra for deg.

Vil du ha en sjokoladebit, så spis den jævla sjokoladebiten. Vil du ha et kakestykke fordi undulaten din har bursdag, så spis gjerne to sånn at du har gjort opp for i fjor når du ikke fikk spist kake på hamsteren din sin bursdag.

Ser noen tilfeller av folk som går og piner seg selv hele uka, og så plutselig og uten forvarsel går de amok med masse kaker, is og sjokolade med den unnskyldningen at de trengte "oppkarbing". Nei, det gjorde du ikke og det har heller ingenting med oppkarbing å gjøre. Rasjonalisering kalles det. Eventuelt skal man ha dårlig samvittighet for det og springe ut dagen etterpå, før hanen galer og uteliggerne har våknet, med knallhard kardio i timesvis.

Da har man ikke helt skjønt greia, og heller ikke funnet den korrekte balansen i tankegang eller gjennomføring av kostholdsplan.
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Mia
    Mia er ikke aktiv
    Mia sin avatar
    Ble medlem
    Apr 2009
    Hehe..
    Da slipper jeg å spørre om det. Tenkte at siden dette er en livsstil, så fikk man de karbohydratene man trengte, uten at man måtte ha oppkarbing. Hadde faktisk tenkt å spørre i går

Ble medlem
    Aug 2008
    hehe..
    Du får virkelig sagt det Børge
    Og jeg har funnet ut at istedet for og nekte meg det jeg har lyst på hele uka, og få skikkeilg cravings etter diverse mat i helgene skal jeg unne meg pittelitt hver dag..=)
    Sånn som idag fikk jeg lyst på ruggrøt og da lagde jeg meg det, og til dessert ble det en bit whey2good bar..

Ikke sugen overhode, og heller ingen dårlig samvitiighet

Mari:) sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2008
    Alder
    25
    Hahahaaa... Marinert hjortepenis med hvithai-baller... haaaa....
    Æ det gronn te å sei noko gøtt te eit mænneske, sø æ det ingen gronn te å lata vera

TidyBoy sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009
    Lurer på om det smaker godt?! Ikke at jeg vil prøve men....

Ragii sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Borge Fagerli Vis post

Vil du ha en sjokoladebit, så spis den jævla sjokoladebiten. Vil du ha et kakestykke fordi undulaten din har bursdag, så spis gjerne to sånn at du har gjort opp for i fjor når du ikke fikk spist kake på hamsteren din sin bursdag.
    Ha ha ha! Denne humoren liker jeg.. Ler nå ja..
    Be yourself, everyone else is taken.
    If you can dream it, you can do it!

www.minedager.blogg.no

Ragii sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av fightergirl Vis post
    hehe..
    Du får virkelig sagt det Børge
    Og jeg har funnet ut at istedet for og nekte meg det jeg har lyst på hele uka, og få skikkeilg cravings etter diverse mat i helgene skal jeg unne meg pittelitt hver dag..=)
    Sånn som idag fikk jeg lyst på ruggrøt og da lagde jeg meg det, og til dessert ble det en bit whey2good bar..

Ikke sugen overhode, og heller ingen dårlig samvitiighet
    Samma her. Altså er jeg bortreist og får servert ett eller annet svineri som jeg har veldig lyst på, så spiser jeg litt, men stopper etter normale porsjoner (som regel)

Men nå begynner vennene mine å kjenne meg, så har hendt de har kjøpt inn cottage cheese og bær f.eks. til meg Eller lager ekstra sunn mat fordi de vet jeg setter pris på det. Så da påvirker jeg de rundt meg og, og det liker jeg veldig godt. Men tar seff litt når verstingene kommer på bordet og, men dog etter å ha spist meg mett på ordentlig mat først! Tror det er veldig viktig, å ikke begynne å spise drit mens man er sulten! Tingen er bare at jeg har vendt meg av med sukker og den slags når jeg spiser det så sjeldent, så når jeg først er i gang, skal det lite til før jeg blir kvalm og har fått nok. Det var ikke meg for en stund tilbake for å si det sånn. Kan bli kjempetilfreds om jeg bare får lov å spise et par rundstykker liksom. Da er suget borte i mange dager. Gøy å vende kroppen av med alt dette svinereiet, føles så godt!

Så den taktikken å unne seg en normal porsjon når anledningen byr seg eller når suget blir enormt, vil jeg personlig si ikke har noen ting å si, kroppen vil vel knapt merke det om du spiser sunt og balansert resten av uka og dagen..?..

Denne "oppkarbingen" med drittmat og shit en hel dag, tar jo knekken på alt som er, og man har sug i flere dager etterpå. Bedre å gjøre som allerede nevnt, doble de sunne karbkildene til måltidene og spise mer vanlig, sunn mat en dag, evt. unne seg litt man ikke spiser ellers, men ikke ete dagen lang og gå amok i alt som er..

Wops, ble visst en litt lang kommentar. Greier aldri begrense meg når jeg først er i gang med å skrive. Lufter bare litt egne erfaringer.
    Be yourself, everyone else is taken.
    If you can dream it, you can do it!

www.minedager.blogg.no

MtL
    MtL er ikke aktiv

Ble medlem
    Jan 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ragii Vis post
    Samma her. Altså er jeg bortreist og får servert ett eller annet svineri som jeg har veldig lyst på, så spiser jeg litt, men stopper etter normale porsjoner (som regel)
    Når jeg er bortreist og det er noen som er dumme nok til å legge et par plater sjokolade på bordet, eller evt. et par poser potetgull, så spiser jeg dem opp

Det jeg holder meg på, når jeg er på diett, er at jeg ikke kjøper inn dårlige matvarer. Har alltid noen alrighte karbokilder i huset (frukt f.eks.) selv om jeg er på lavkarb-diett, og tar gjerne et eple e.l., dersom jeg føler at jeg virkelig trenger det for konsentrasjonen i jobb/skole-sammenheng e.l. Når det gjelder ting som epler eller liknende, er det ikke like lett å virkelig skli ut og spise kilovis. Om jeg merker at selvbeherskelsen er på vei til å svikte spiser jeg heller litt kål/gulrot innimellom, så blir jeg fortere mett også.

PS: Noen som har en bra oppskrift på marinert hjortepenis med hvithai-baller? Det hørtes spennende ut. Lurer litt på hvordan man får tak i råvarene også.

Oaz
    Oaz er ikke aktiv
    Achievements:
    Aktiv
    Oaz sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Alder
    27
    Noen som har noen metoder å bli kvitt søtsuget?

Jeg har lyst på sjokolade hver dag.. Holder på å bli gal av og til.. Selvom jeg er stappmett på mat, så har jeg likevel sjokoladesuget. Tar jeg en liten bit sjokolade, så forsvinner ikke suget, det blir faktisk enda verre! Ender opp med at jeg spiser hele sjokoladeplata og klarer først å slutte når jeg blir kvalm

Skulle ønske det kunne være sånn at jeg bare tok en bit og fikk det ut av verden, men nei..

Achievements:
    Veteran
    leaps sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Drikk et glass vann. Vent i noen minutter og gjør noe annet. Hvis du fortsatt har sug, spiser du et komplett sammensatt måltid, men sørg for at det er søtt og godt. De bør inneholde en porsjon med søt frukt eller bær.

F.eks:

Lag deg en søt og god smoothie med fruktjuice, kesam, yoghurt og frukt/bær.
    Eller spis en porsjonseske med rosiner og noen mandler og en proteinshake.

Visste ikke at haier hadde baller, men.....

Oaz
    Oaz er ikke aktiv
    Achievements:
    Aktiv
    Oaz sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Alder
    27
    Ja, det hjelper med noe søtt, men det er noe med den sjololaden altså Er det ikke noe slags form for avhengighets stoffer i sjokolade? Et stoff som lurer kroppen til å tro at den bare MÅ ha det liksom..? Mener jeg har lest det en plass... Ihvertfall så føles det sånn!

Men uansett, takk for tipset!

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Ja, du kan jo søke opp 'chocoholics'

Det skapes en avhengighet og en trigger når du spiser sjokolade hver dag. Det er lite du kan gjøre med maten her, tror jeg - det eneste som hjelper er faktisk viljestyrke og å kutte det helt ut i noen uker mens du fortsetter å spise sunt. Da vil det etter hvert gå over.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Søtsug eller cravings på et eller annet:

- Drikk først litt vann, et halvt glass kan være nok. Nei - ikke Pepsi Max eller Fun Light. Søtningsmiddel gir ofte mer søtsug.
    - Spis en liten håndfull nøtter (valnøtter som ikke er saltet ser ut til å fungere best).
    - Spis syrlig frukt som ananas, nektarin, mango, appelsin

Sannsynligvis gir det seg allerede etter en liten vannslurk.

Oaz
    Oaz er ikke aktiv
    Achievements:
    Aktiv
    Oaz sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Alder
    27
    Får prøve det ja... blir tøft, men like greit å kutte det helt ut som å gå å ha dårlig samvittighet for hver gang en spiser sjokolade..

Takk for hjelp

Hella sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Borge Fagerli Vis post
    Vil du ha et kakestykke fordi undulaten din har bursdag, så spis gjerne to sånn at du har gjort opp for i fjor når du ikke fikk spist kake på hamsteren din sin bursdag.
    HAHAHAHAHAHAHA!!! *ROFLMAO*

Ble medlem
    Oct 2008
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oaz Vis post
    Noen som har noen metoder å bli kvitt søtsuget?

Jeg har lyst på sjokolade hver dag.. Holder på å bli gal av og til.. Selvom jeg er stappmett på mat, så har jeg likevel sjokoladesuget. Tar jeg en liten bit sjokolade, så forsvinner ikke suget, det blir faktisk enda verre! Ender opp med at jeg spiser hele sjokoladeplata og klarer først å slutte når jeg blir kvalm

Skulle ønske det kunne være sånn at jeg bare tok en bit og fikk det ut av verden, men nei..
    Jeg har god erfaring med Sunkost sine krom tabeletter. De funker veldig bra for meg. Jeg startet med 4 tabeletter i to dager. Deretter 1-2 om dagen før de største måltidene mine (eller der du vet at du får søtsug)
    Æ det gronn te å sei noko gøtt te eit mænneske, sø æ det ingen gronn te å lata vera

kristine89 sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mari:) Vis post
    Jeg har god erfaring med Sunkost sine krom tabeletter. De funker veldig bra for meg. Jeg startet med 4 tabeletter i to dager. Deretter 1-2 om dagen før de største måltidene mine (eller der du vet at du får søtsug)
    Hvor mye krom er det i en slik tablett? Og hva er merket?
    Jeg har også prøvd meg på krom, men har ikke merket noen effekt, kanskje jeg skal prøve noen nye
    Det er to ting i livet som er verdt å strebe etter:
    Først å nå de målene en ønsker seg, og så å kunne nyte det - bare de klokeste oppnår det siste.

www.dedication.blogg.no

Ble medlem
    Oct 2008
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av kristine89 Vis post
    Hvor mye krom er det i en slik tablett? Og hva er merket?
    Jeg har også prøvd meg på krom, men har ikke merket noen effekt, kanskje jeg skal prøve noen nye

Skrev at det var Sunkost sine tabeletter. De har et eget merke. Det er 125 ug (det var en sånn rar bokstav sin lignet på en "u") i en tabelett. Tror ikke det gjør noe å ta for mye krom, da overskuddet går ut i urinen. Correct me if I'm wrong!

PT-kunde
    Star sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mari:) Vis post
    Skrev at det var Sunkost sine tabeletter. De har et eget merke. Det er 125 ug (det var en sånn rar bokstav sin lignet på en "u") i en tabelett. Tror ikke det gjør noe å ta for mye krom, da overskuddet går ut i urinen. Correct me if I'm wrong!

Den rare u-en med hake på betyr mikro. Så da er det 125 mikrogram per tablett.
    Energi, vilje og motivasjon

Ble medlem
    Oct 2008
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Star Vis post
    Den rare u-en med hake på betyr mikro. Så da er det 125 mikrogram per tablett.
    .. og der kom sykepleieren fram..

Ble medlem
    Jul 2009

Standard erfaring med søtsug!:o)

ser dere diskuterer søtsug her!:o) jeg slet veldig med det en stund, prøvde krom og gudane veit, ingenting funket!!
    men stikk inn på toalettet og puss tenna. tro meg det hjelper, eller ta litt kanel på fingern og legg på tunga!:o) mine to tips. jeg synes hvertfall det funker, jeg var en enorm snop junkie før, men gammel vane er faktik ikkje så vond og vende har jeg erfart, spise noen rundstykker, så er jeg godt fornøyd:o) det er meget godt snop, mors hjemmelaga grove rundstygger og hjemmelaga sylte! er hjemmom og stjeler rundstykker, gjemmer de så samboern min ikkje finner dem litt dårlig samvittighet, men dem er sinnsykt god!!!

Oaz
    Oaz er ikke aktiv
    Achievements:
    Aktiv
    Oaz sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Alder
    27
    Takk for tipset, dette må jeg prøve

Ble medlem
    Jul 2009

Standard :o)

bare hyggelig og kunne komme med tips, som kan hjelpe noen

Ble medlem
    Apr 2010
    Et tips som jeg av og til har tatt i bruk er rett og slett en proteinshake blandet i melk når man er fysen på noe. Har du et pulver med god smak (det har jeg), så forsvinner søtsuget ganske så fort! I tillegg til at man kan ha god samvittighet over å ha inntatt noe sunt og godt ^^

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Sultfølelse kan dessverre være uunngåelig enkelte dager. Noen tips er:

1. Ta et fibertilskudd som f.eks. 5-10g psylliumfrø/husk blandet i vann og drikk det 10 minutter før du spiser. Er du fremdeles sulten?
    2. Fyll på med grønnsaker, knask på ei gulrot eller en brokkoli. Er du fremdeles sulten?
    3. Drikk et glass vann. Er du fremdeles sulten?
    4. Bland 2-3 måleskjeer myoprotein eller M-Factor i kun så mye vann at det blir en grøtaktig konsistens. Smak til med kanel eller andre krydder, vanilje/rom/mandel-essens osv. Fremdeles sulten?
    5. Spis et stykke søt frukt, ca 100-200g. Fremdeles sulten?
    6. Spis en liten skje med peanøttsmør eller 10stk mandler/valnøtter (usaltede). Fremdeles sulten?
    7. Finn på noe å gjøre sånn at du ikke bare sitter og tenker på mat. Fremdeles sulten?
    8. Kutt kardio helt de neste 4-5 dagene (ja, jeg sa kutt det helt, det inkluderer gåturer) og øk karbinntaket med 50g pr dag. Etter 5 dager kutter du ned karbohydratene igjen og kjører HALVPARTEN så mye kardio som du har gjort tidligere, men du kan nå kjøre det mer intervallbasert med høyere tempo i 2-3 minutter (ikke maks) og roligere tempo i 2-3 minutter.

Hvis du har kommet deg gjennom alle disse punktene og må gjøre det stadig vekk fordi du er sulten hele tida må du justere på oppsettet av dietten.

Ble medlem
    Jul 2010
    samme problemet her å det SUGER..mildt sagt :S

LarsLars sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Shit.. trodde ett øyeblikk at jeg ikke kunne spise hjortepenis og hvithaiballer igjen.

Til dere som snakker om sultfølelse så anbefaler jeg å prøve ut 24-timers periodiske faster en eller to ganger i uken over en lengere periode - jeg gjorde dette i et halvt år som en diett for ca et år siden, og har aldri hatt problemer med å fråstå fra mat siden, heller ikke vært plaget av sultfølelse. Fysiologisk sett skjer det faktisk en kjemisk tilpasning i hjernen din når du forandrer adferdsmønstere - så jo mer du greier å avstå fra sultfølelsen uten å gjøre det til en stor sak (dersom du sitter og synes synd på deg selv gjør du det bare værre, distraher deg selv i stedet), jo lettere blir det.

Det er hvertfall min erfaring (pluss litt fag siden jeg studerer psykologi )

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Brad Pilon ringte og ville ha konseptet sitt tilbake

LarsLars sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Hehe ja glemte kanskje å nevne det :P Knall opplegg hvertfall - spesielt for mennesker som ikke har anledning til å legge om hele kostholdet sitt ( f eks vernepliktige, kanskje studenter, folk som bor hjemme hos foreldre ) og egentlig først og fremst vil kvitte seg med fett. Føler også at en del jenter hadde droppet samvittighetstimene med aerobic når de kjente på kroppen at det faktisk ikke er skadelig å hoppe over noen måltider, og at det er ganske mer tidsøkonomisk å kutte ut en pakke nudler på 500kcal enn å "trene den bort" ved å løpe i 2t på tredemølle og få beinhinnebetennelse.

Ble medlem
    Jun 2011
    Jente 23 år, 168 høy, vekt 62, fett ca 18%.
    Har aldri kjørt ren oppkarbingsdag, men heller høyere på karb middag og kvelds (etter biorytme-dietten) når jeg merker at kroppen trenger det. Spiser bare rene matvarer og har ikke behov for en spisedag i uken (is, sjokolade, potetgull ect.)
    Men tenker å prøve meg på en ren oppkarbingsdag slik Børge har skrevet om i flere andre innlegg; poteter, ris, pannekaker på bokhvete, Snack a Jack og liknende.
    Jobber meg mot sommerformen og spiser ca 1500 cal på hviledager og 1800 cal på treningsdager. Moderat med fett, henholdsvis fra egg, CC og laks til frokost og lunsj, og karb før og etter trening + middag og kvelds. (...og proteiner til hvert måltid!)
    En dag kan f.eks se slik ut: 160 g P, 30 g F og 200 g K.

Har regnet meg ut til denne fordelingen av makronæringsstoffer på oppkarbing:
    130 g protein = 533 cal
    320 g karb = 1312 cal
    20 g fett = 182 cal
    Ser dette greit ut, eller kan jeg gå enda litt høyere på karbohydratene?
    Og er det lurt/nødvendig å kjøre tømmeøkt før man starter oppkarbingen?

Tar imot tips med åpne armer!

Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Har du lest hva jeg har skrevet om dette? For hele poenget er at du ikke skal regne på kaloriene eller forhåndsplanlegge noe.

Ble medlem
    Jun 2011
    Åja, trodde man skulle ha en noenlunde "kontroll".
    Så lite fett, moderat protein og masse karb til jeg er god og mett?!

MyRevolution Team - styrkeløft
    Achievements:
    Aktiv
    Erle Engmark sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av Minda Vis post
    Åja, trodde man skulle ha en noenlunde "kontroll".
    Så lite fett, moderat protein og masse karb til jeg er god og mett?!
    Jepp Ikke noe grunn til å finregne, kanskje med mindre du har en konkurranse eller lignende i nær fremtid, men det blir en annen sak...
    Du skal ha kontroll i form av at du lytter til kroppen din - spis til du er behagelig mett, men ikke dytt i deg mat over bristepunktet eller spis "på trass". Grunnen til at du ikke regner det ut på forhånd er jo nettopp fordi kroppen selv skal få si ifra hva den trenger av påfyll Noen ganger blir det mer mat på oppkarbingen, andre mindre.

Ble medlem
    Jun 2011
    Takk for svar!
    Det hele høres jo veldig fornuftig ut, så nå gleder jeg meg til imorgen ettermiddag

Lignende tråder

1. Health & Fitness Concept - kosthold
    By Borge Fagerli in forum Diskuter artikler
    Svar: 420
    Nyeste: 8th December 2010, 19:20
  2. Health & Fitness Concept + bygging
    By bryggster in forum Nybegynner-forumet
    Svar: 44
    Nyeste: 16th September 2009, 10:16
  3. Akkurat begynt med Health & Fitness Concept
    By Apo in forum Nybegynner-forumet
    Svar: 17
    Nyeste: 30th July 2009, 16:31
  4. Studier som støtte for Health & Fitness Concept
    By Borge Fagerli in forum Studier og forskning
    Svar: 19
    Nyeste: 1st July 2009, 08:38
  5. Health og Fitness Concept - Kun proteinshake som protein kilde?
    By Hamza Ali Ahmad in forum Kosthold og kosttilskudd
    Svar: 9
    Nyeste: 6th April 2009, 17:52

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.