+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Ned i vekt

Ble medlem
    Jul 2010

Standard Ned i vekt

Hei.

Hva mener du om dette Børge?
    De som er veldig for lavkarbo mener det er bedre enn lavkalori kosthold for å gå ned i vekt og har nå 16 studier...
    Pål Jåbekk

Achievements:
    Aktiv
    Awards:
    Activity Award
    Oddis sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Alder
    35
    Børge skriver litt om hva han mener med lavkarbo i sitt siste blogginnlegg: MyRevolution – Børge Fagerli | Fat or skinny-fat vs athletic?
    Min treningsdagbok: http://myrevolution.no/forum/f10/en-ulineaer-treningsdagbok-4545/

Enjoy the road to success, that will make it a daily pleasure not just a moment of happiness. (Børge Fagerli - 2009)

Ble medlem
    Jul 2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oddis Vis post
    Børge skriver litt om hva han mener med lavkarbo i sitt siste blogginnlegg: MyRevolution – Børge Fagerli | Fat or skinny-fat vs athletic?
    Ja vet, leste den igår, alltid bra det han skriver. Leste også de artiklene han anbefalte om idrettsutøvere og lavkarbo, meget bra.

Men lurer på om han/noen hadde noe kommentar til disse 16 studiene.

MyRevolution Coach Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    37
    Joda, det er jo det typiske da - selektiv utvelgelse av studier. Jeg gidder ærlig talt ikke gå gjennom hele lista, men la meg ta de første så ser du hva jeg mener:

Brehm BJ, et al. A Randomized Trial Comparing a Very Low Carbohydrate Diet and a Calorie-Restricted Low Fat Diet on Body Weight and Cardiovascular Risk Factors in Healthy Women. J Clin Endocrinol Metab 2003;88:1617–1623.
    Ad libitum diett - dvs de fikk spise fritt antall kalorier. Selvrapportering av kaloriinntak - noe som de fleste vet innebærer avvik på opptil 50%. Høyfett/lavkarb gir bedre metthetsfølelse og man spiser automatisk mindre mat. Dessuten var proteininntaket svært lavt med 15% i 'low-fat' gruppen. 'Healthy' var de vel kanskje - avhengig av definisjon - men de var også overvektige og det står ingenting om fysisk aktivitet.

Samaha FF, et al. A Low-Carbohydrate as Compared with a Low-Fat Diet in Severe Obesity. N Engl J Med 2003;348:2074–81.
    "Severe obesity" - behøver jeg å si noe mer. Har aldri hevdet at lavkarbdietter ikke vil fungere for ekstremt overvektige, tvert i mot. I tillegg var dette ad libitum, spis så mye du vil.

Aude YW, et al. The National Cholesterol Education Program Diet vs a Diet Lower in Carbohydrates and Higher in Protein and Monounsaturated Fat. A Randomized Trial. Arch Intern Med. 2004;164:2141–2146.
    Higher in protein... Sammenligner du to dietter med identisk kaloriinntak der den ene har høyere proteininntak, så vil det i seg selv gi bedre resultater. Mange lavkarbstudier er egentlig lav- vs. høy-protein studier.

De var overvektige, selvrapportering av matinntaket her også, og så vidt jeg kan se var det ingen fysisk aktivitet.

Volek JS, et al. Comparison of energy-restricted very low-carbohydrate and low-fat diets on weight loss and body composition in overweight men and women. Nutrition & Metabolism 2004, 1:13.
    Same same...overvektige. Høyt proteininntak vs lavt (selv om ikke forskjellene var like store her som i andre studier). Studielengden var en måned, og på kort sikt stemmer det at hos overvektige har lavkarbdietter en fordel. På lengre sikt jevner forskjellene seg ut. Her er en research review av Anthony Colpo (som selv gikk fra å være lavkarb-fanatiker til å se lyset og nå spiser han masse karb): Sinking Another Boot into Low-Carb ‘Metabolic Advantage’ Dogma (MAD) | AnthonyColpo

Jeg tror jeg stopper der.

Les heller om RELEVANTE studier i Anthony Colpo's artikkelserie i 2 deler her:

Why Low-Carb Diets are Terrible for Athletes: Part 1 | AnthonyColpo
    Why Low-Carb Diets are Terrible for Athletes: Part 2 | AnthonyColpo
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Ble medlem
    Jul 2010
    Hehe, takk, du er dyktig!
    Godt å få litt skikkelige svar!!

Koste meg med de to fra anthony igår og skal nå lese det review'et du anbefalte!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.