Jeg har nettopp begynt å bruke et enkelt nettbasert program som kan angi stressnivå, restitusjonsreserver og hvor høy belastning nervesystemet er under. I løpet av noen dagers bruk vil programmet skape en profil på deg, og kunne gi anbefalinger på hva du bør gjøre i forhold til din trening den dagen.
Hvis stressnivå er høyt er det for eksempel anbefalt å ta en rolig-moderat kardioøkt, få massasje, slappe av.
Hvis CNS er lavt kan nevral oppladingstrening, komplekser og speed/eksplosiv trening anbefales.
Hvis restitusjonsreservene er begrenset bør du begrense treningsmengden.
...som eksempler.
Testene tas når du står opp om morgenen, til samme tid, og består av:
1. ortostatisk blodtrykk - med en pulsklokke måler du snittpuls når du ligger rolig i to minutter, så maks og minimum når du reiser deg over ca 1min, og så snittpuls det neste minuttet når du står.
2. Reaksjonstest - du skal trykke så hurtig som mulig på museknappen når en firkant på skjermen skifter fra rød til grønn
3. Hastighetstest - du skal trykke på Space så hurtig som mulig i 10 sekunder. Programmet måler både antall trykk, variasjon mellom anslagene og pause mellom anslagene.
Kostnaden er 15USD (ca 90kr) pr mnd og krever kun tilgang til internett og en pulsklokke. Jeg skal eksperimentere en del med det framover og gi tilbakemeldinger her på mine erfaringer
Link her...

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat