Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 255
    MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38

Standard Vitamin D mangel kan være årsaken til mange tilstander

For oss nordboere som får lite sollys – spesielt i vinterhalvåret - kan Vitamin D3 (kolekalsiferol) være et kritisk tilskudd, og det kommer mer og mer forskning på effektene det kan ha på humør, hormoner, kolesterol og generell helse. Høydoseversjonen på apoteket anbefales (tips: mye billigere på helsekost i Sverige), 3000-5000IU per dag, tilsvarende 75-125mcg. Vitamin D2 har så dårlig opptak i kroppen at det ikke kan anbefales. Små doser solarium i vinterhalvåret vil også ha en positiv effekt, men jeg vil være konservativ på dette og anbefaler kun 5-10min 1-2 ganger i uka.

Her er link til en blogg med meget bra informasjon om Vitamin D mangel og studier på de positive effektene av tilskudd...

Her er en norsk artikkel...
    Sist endret av Borge Fagerli; 6th February 2009 kl 07:55
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

Ble medlem
    Aug 2006
    Har troen på dette, og kjenner meg igjen i en del av mangelsymptomene, i hvertfall til tider. Men det er vel også litt av greia, at symptomene er uregelmessige..

Men dosene på de mest ordinære leverandører av rene d-vitamin tilskudd(altså uten masse andre tilsetninger) er latterlig lave. 10 mcg er veldig typisk? En vil nå bruke opp en boks på en uke da, omtrent.

Eller finnes det noen som har tips til hvor en kan kjøpe større doser utenom i sverige? Børge, du nevnte apoteket, men jeg har ikke sett noen tilskudd med fornuftige doseringer der. Må en simpelthen ta flere tabletter?
    If it`s too heavy to squat below paralell, it`s too heavy to have on your back. -Mark Rippetoe-

Ble medlem
    Jan 2008
    Tror Børge mener 50-100mcg siden det samsvarer bedre med 3000-5000IU. Har tatt 2000IU i det siste og bruker opp en boks i måneden, 180 tabletter for 95 kroner, Tenkte å skru opp til 3200 nå.

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Ja, korrigerte den - 100mcg er 4000IU.

La også inn en link til en norsk artikkel.
    Sist endret av Borge Fagerli; 6th February 2009 kl 07:55
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

MtL
    MtL er ikke aktiv

Ble medlem
    Jan 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av peri Vis post
    Men dosene på de mest ordinære leverandører av rene d-vitamin tilskudd(altså uten masse andre tilsetninger) er latterlig lave. 10 mcg er veldig typisk? En vil nå bruke opp en boks på en uke da, omtrent.
    Jeg kjøpte selv D-vit for ikke så lenge siden, på en norsk helsekost. Jeg leste feil på pakken og tenkte at det selvfølgelig var 100µg, men når jeg kom hjem (og hadde rukket å spise av pakka) oppdaget jeg at det var 10µg.
    "Anbefalt daglig dose må ikke overskrides" på pakka er jo også ganske latterlig, når dette er en dose som er satt for å såvidt klare å unngå mangelsykdommer - ikke for å fungere optimalt her i det kalde og solfattige nord.

Hvor pleier folk å bestille slikt ifra Sverige egentlig? Har lite lyst på en ekstra kjøretur, men trenger snart mer.

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Søk på Google så finner du masse nettbutikker, men pass på at verdien ikke overstiger 200kr ellers blir du tollet og momset i hue og rævva...trust me, I know. Morsomt å kjøpe noe som pga høy dollarkurs ble 250kr og betale 600kr i fortollingsgebyr, toll og moms.

Achievements:
    Veteran

Ble medlem
    Sep 2007
    Alder
    26
    Ser på en nettbutikk nå hvor de selger 2000 IU tabletter D3 for 115 kr, og det blir vist bare 120 kr med frakt til Norge. Og for bestillinger over 200 kr kommer det vist bare et tillegg på 39 kr,- Kan jeg legge ut link, Børge? er en ganske grei nettbutikk.

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Jepp gjør det du.

Achievements:
    Veteran

Ble medlem
    Sep 2007
    Alder
    26
    Helsekostbutikk på nett
    Og her er D vitamintilskuddet
    - tror det er den med høyest dosering, kan alltids dobbeltsjekke det på egenhånd.

De har greie priser og vitaminer med høyere doser enn hva vi får her i Norge og mye mer. Glukosamin skal vel være ettertraktet for de som har vondt i ledd etc - selges som tilskudd for hunder og katter Børge, er ALA noe å satse på?

Achievements:
    Veteran
    leaps sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Siden d-vitamin er fettløselig, går jeg ut fra at det er smart å ta det sammen med litt fett, eller hva?

Achievements:
    Veteran
    leaps sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    I lys av dette spør jeg igjen: Er det aktuelt å tilsette d-vitamin til vital arctic oil?

MtL
    MtL er ikke aktiv

Ble medlem
    Jan 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av leaps Vis post
    Siden d-vitamin er fettløselig, går jeg ut fra at det er smart å ta det sammen med litt fett, eller hva?
    Yep. Man bør ha litt fett tilgjengelig i magen for å ta det opp, så om du ikke allerede spiser mye fett kan det være lurt å ta det samtidig som du tar f.eks. artic vital eller andre liknende tilskudd, eller spiser fet mat.

Web depex sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Alder
    27
    Bør nevnes at 200kroners grensa er inkludert frakt. Så ikke bestill produkter til 200 og sats på at det går bra når frakt kommer oppå der. De tar gjerne et gebyr som betaling for å ta pengene dine og.
    Bestill også kun ifra EØS/EU land. Hvis det er høyere anbefalt dosering på noe som helst vitamin enn det er i Norge så regnes det som legemiddel og er kun lov å bestilles (inntil 3måneders forbruk) fra eøs land. Så hvis du bestiller fra USA og det er for høy anbefalt dosering av noe som helst på pakningen så sender de alt tilbake. Fikk sendt tilbake en svær pakke med vitaminer pga en vitamin i multivitaminen hadde for høy dosering på 3piller pr dag. Kunne jo seff ikke bare spise 2. Jævla retards.

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Vitamin D3 kapsler er oljebaserte.

Achievements:
    Veteran
    leaps sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av leaps Vis post
    I lys av dette spør jeg igjen: Er det aktuelt å tilsette d-vitamin til vital arctic oil?
    Såg du denne?

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Vi skal heller se på muligheten for et separat produkt siden man ikke trenger så mye tilskudd av Vitamin D på sommeren.

Jeg har enda ikke fått svar på maksgrenser på D3, for å selge et tilskudd med 100IU pr kapsel er uaktuelt.

R-gear sin avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Har disse 10qg pillene, burde jeg ta 5-6 stykker på en gang? eller 1 pille 5-6 ganger om dagen? eller.-. bla.bla.bla

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Jeg vil gå ut fra at opptaket er omtrent det samme. Ta det i 1-2 doser i løpet av dagen i ett fettrike måltider som også har kalsium og protein, da alle disse fungerer synergistisk i forhold til opptak i kroppen.

R-gear sin avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Ok! Takk for svar

Erlend N sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bøckman Vis post
    Helsekostbutikk på nett
    Og her er D vitamintilskuddet
    - tror det er den med høyest dosering, kan alltids dobbeltsjekke det på egenhånd.
    Damn, takk for tipset Bøckman

Bestillte for over 200 (shame on me), men de sendte produktene i pakker under 200 slik at jeg ikke ble tollet og momset til h......
    Kan godt hende dette var et engangstilfelle, ikke vet jeg

De solgte B12 tab. med verdi 1000mcg pr. tab. Lurte i den sammenheng på om det finnes en øvre grense, selv om norske myndigheter ikke har angitt noen øvre grense for inntak av B12. Mulig jeg stiller et dumt spørsmål her...

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    1000mcg? Du mener 1000IU? Det er 25mcg.

I følge studier er det en hypotetisk øvre grense på INNTAK av Vitamin D3 på rundt 40,000IU pr dag.

30 minutter i sommer-sola uten solfaktor gir 10,000IU bare for å sette det i perspektiv.

Erlend N sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2006
    Det var B12 tabeletter med verdi 1000 mcg. Mulig dette er i høyeste laget, eller at det er 1000IU de mener?

Web depex sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Alder
    27
    Så i en gammel post at hudpleiern påstod solarium ikke øker d vit. Regner ikke med at du har noe tall hvor effektivt det er, men vil gjerne se det hvis du har.

LeanAndMean sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Har lest endel om Vitamin D nå og det er utrolig interessant hvordan vitamin D status i blodet har påvirkning på en rekke kroppslige funksjoner (deriblant muskelstyrke). Har tatt Holistics sine 50mcg piller 2 ganger om dagen i noen uker, men er redd det ikke har effekt. Så vidt jeg forstår fra en kilde jeg ikke finner igjen, så må vitamin D være utløst i olje for å kunne tas opp effektivt av kroppen.

Skal ta kontakt med fastlegen min og se om det går an å få testet statusen av vitamin D i blodet.

Ble medlem
    Jan 2008
    fant denne på et annet forum

http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_vitamin_d1.html

Sitat Opprinnelig skrevet av Erlend N Vis post
    Bestillte for over 200 (shame on me), men de sendte produktene i pakker under 200 slik at jeg ikke ble tollet og momset til h......
    Kan godt hende dette var et engangstilfelle, ikke vet jeg
    Sendte du dem mail og ba dem gjøre det slik, eller bare gjorde de det?
    Sist endret av Solider; 7th March 2009 kl 15:04

LeanAndMean sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Fant kilden nå;

“Taking, say, 6000 units vitamin D as tablets over 3 months yielded blood levels of 24-30 ng/ml. Taking 6000 units in an oil-based form, and blood levels would commonly be 60-70 ng/ml.

In other words, tablets are very poorly absorbed. I also saw very erratic absorption with tablets, with tremendous variation in blood levels.

Oil-filled gelcaps are no more expensive than tablets (or perhaps a dollar more). Health food store employees and pharmacists don’t know this. I have had many patients come to the office claiming they changed to tablets because that’s all their health food store or pharmacy carried and the person behind the counter assured them it was the same. Blood level of vitamin D to confirm: right back down to the starting level or near it–little or no absorption.

But, in my experience, having checked vitamin D blood levels thousands of times, gelcaps never fail; tablets fail over 80% of the time.”

Kilde; http://heartscanblog.blogspot.com/20...in-d-form.html (blogg fra karidiolog lege, har mange interessante poster om vitamind D, og er heller ikke fan av gluten/ hvete ser det ut som)

Ble medlem
    Jan 2008
    du må oppdatere oss om resultatet av blodprøven

LeanAndMean sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Solider Vis post
    du må oppdatere oss om resultatet av blodprøven
    Skal gjøre det. Er redd jeg har nedi 15ng/ml (37.5nmo/l), som man vanligvis ser i befolkninger der det er lite sol og man ikke tar høye doser tilskudd. Anbefalingen her i Norge på 10mcg er i følge Dr. William Davis ikke en gang nok til å vedlikeholde 20ng/ml i blodet. I følge han så begynner ikke kroppen å lagre Vitamin D i leveren før man har verdier på opptil 60ng/ml eller 150nmo/l. Rimelig latterlig da, at anbefalingene er så lave, da farene for forgiftning ikke starter før man har veldig høye verdier. Ser at selv de mest konservative på dette feltet anbefaler en verdi på 32ng/ml eller 80nmo/l i blodet. I følge denne studien, oppnår man verdier på rundt 80nmo/l med supplementering på 50mcg i noen måneder. Det lover jo bra, tar selv 100mcg (men ikke vet jeg om det blir effektivt tatt opp).

Fant forresten oljebasert Vitamin D tilskudd på en nettbutikk i Storbritania;
    http://www.discountvitaminsandherbs....eval-_pid-5531 (regner med det er greit å linke, siden det ble gjort før i tråden). Blir spennende og se om det blir noe toll av det, havnet akkurat over 200kr.

Ble medlem
    Jan 2008
    Får i meg 50mcg hver dag gjennom tablettform(nesten sånn sugetabletter) kjøpt i norge. Blir dyrt hvis jeg tar mer enn det....håper jo det hjelper noe, men tviler, som deg. så kult å vite om de fra holistic gir noe bra utslag før en bestiller.

MtL
    MtL er ikke aktiv

Ble medlem
    Jan 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av LeanAndMean Vis post
    Fant kilden nå;

“Taking, say, 6000 units vitamin D as tablets over 3 months yielded blood levels of 24-30 ng/ml. Taking 6000 units in an oil-based form, and blood levels would commonly be 60-70 ng/ml.

In other words, tablets are very poorly absorbed. I also saw very erratic absorption with tablets, with tremendous variation in blood levels.

Oil-filled gelcaps are no more expensive than tablets (or perhaps a dollar more). Health food store employees and pharmacists don’t know this. I have had many patients come to the office claiming they changed to tablets because that’s all their health food store or pharmacy carried and the person behind the counter assured them it was the same. Blood level of vitamin D to confirm: right back down to the starting level or near it–little or no absorption.

But, in my experience, having checked vitamin D blood levels thousands of times, gelcaps never fail; tablets fail over 80% of the time.”

Kilde; http://heartscanblog.blogspot.com/20...in-d-form.html (blogg fra karidiolog lege, har mange interessante poster om vitamind D, og er heller ikke fan av gluten/ hvete ser det ut som)

Jeg har frem til nå spist tilskudd av D3-vit i pilleform sammen med omega3-kapsler eller en annen forholdsvis ren fett-kilde, oftest på tom mage. Vet du om det har blitt gjort noen forskning på opptaksgrad ved en slik tilnærming?

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Det går sannsynligvis bra, men det sikreste er å få tatt en blodprøve av vitamin D status, så slipper du å lure.

LeanAndMean sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Får i meg 50mcg hver dag gjennom tablettform(nesten sånn sugetabletter) kjøpt i norge. Blir dyrt hvis jeg tar mer enn det....håper jo det hjelper noe, men tviler, som deg. så kult å vite om de fra holistic gir noe bra utslag før en bestiller.
    Umulig for meg å vite om Holistics sitt Vitamin D tilskudd funker uten at jeg har ett sammenligningsgrunnlag fra før av. Grunnen til at jeg vil sjekke Vitamin D status er for å se hvor jeg ligger.

Hva er det du tar nå? 180tabs med 10mcg (totalt 1800mcg) for 95kr? Da er det jo mye billigere med 90tabs med 50mcg (totalt 4500mcg) for 124kr...

Ble medlem
    Jan 2008
    Umulig for meg å vite om Holistics sitt Vitamin D tilskudd funker uten at jeg har ett sammenligningsgrunnlag fra før av. Grunnen til at jeg vil sjekke Vitamin D status er for å se hvor jeg ligger.

Hva er det du tar nå? 180tabs med 10mcg (totalt 1800mcg) for 95kr? Da er det jo mye billigere med 90tabs med 50mcg (totalt 4500mcg) for 124kr...
    Men hvis du har høyere verdier enn det som er normalt i befolkninger der det er lite sol så tyder jo det på at tilskuddet funker.

Ja, det er mye billigere, det er derfor jeg vil kjøpe det.

Erlend N sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2006

Sendte du dem mail og ba dem gjøre det slik, eller bare gjorde de det?
    De bare gjorde det

LeanAndMean sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Men hvis du har høyere verdier enn det som er normalt i befolkninger der det er lite sol så tyder jo det på at tilskuddet funker.

Ja, det er mye billigere, det er derfor jeg vil kjøpe det.
    Ja, du har nok rett i at det kan tyde på at det funker, men man vet jo ikke sikkert. Får snart olje-basert Vitamin D tilskudd (gel-kapsler med Vitamin D utløst i olivenolje), så kommer til å skifte til det for å være på den sikkre siden.

Web depex sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Alder
    27

MtL
    MtL er ikke aktiv

Ble medlem
    Jan 2009
    Bra video, var interessant å se noen av studiene han presenterte

Ble medlem
    Dec 2008
    Fant forresten oljebasert Vitamin D tilskudd på en nettbutikk i Storbritania;
    http://www.discountvitaminsandherbs....eval-_pid-5531 (regner med det er greit å linke, siden det ble gjort før i tråden). Blir spennende og se om det blir noe toll av det, havnet akkurat over 200kr.
    Ikke billig 10£ i frakt

Ble medlem
    Jan 2008
    Har nå målt fs-vitamin D3, som jeg forstår er det samme som total 25(OH)D(?).

Viste seg å være 104nmol/L

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Ut fra det jeg har lest kan det være gunstig å få nivåene opp i 130-150 området eller høyere.

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Sko kan være årsaken til en lang rekke skader
    By Borge Fagerli in forum Studier og forskning
    Svar: 41
    Nyeste: 15th July 2011, 09:42
  2. Fruktose - årsaken til alt vondt?
    By LarsLars in forum Kosthold og kosttilskudd
    Svar: 12
    Nyeste: 16th June 2011, 10:59
  3. Årsaken til at man kan gå ned flere kilo over natta på diett
    By depex in forum Kosthold og kosttilskudd
    Svar: 3
    Nyeste: 9th May 2011, 16:43
  4. K2 vitamin
    By Jcdy in forum Kosthold og kosttilskudd
    Svar: 1
    Nyeste: 20th October 2010, 17:51
  5. Tilskudd av Vitamin D kan være nødvendig, spesielt for kvinner
    By Borge Fagerli in forum Studier og forskning
    Svar: 0
    Nyeste: 12th January 2008, 14:33

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.