Viser resultatene 1 til 9 av 9
    MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38

Standard Egg gir lavere kolesterol

Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol. Kroppen produserer kolesterol basert på blant annet systemisk inflammasjon og fysisk tilstand - der overvekt og inaktivitet er den største synderen for økt kolesterol.

Diabetes type 2 er den livsstils-relaterte sykdommen, der cellene er så fullstappet med energi at de har nedregulert opptaket dramatisk - også kalt insulinresistens. I denne målgruppen er det høy risiko for hjerte- og karsykdommer med dårlige blodverdier av fettstoffer og kolesterol.

I denne studien ble 65 forsøkspersoner plassert i to grupper på tilsvarende diett, med et kaloriinntak på 1400-1700kcal. Energifordelingen var 40% karbohydrat, 30% protein og 30% fett - en sammensetning som er overraskende høyt på proteininntaket i forhold til andre studier, og langt nærmere det anbefalte området på 2-3g pr kg kroppsvekt pr dag.

Den ene gruppen fikk to egg pr dag som del av dietten, den andre gruppen fikk tilsvarende mengde protein fra 100g kjøtt.

Det ble målt tilsvarende vektnedgang, forbedringer i blodsukkerkontroll, blodtrykk og risikomarkører for hjerte- og karsykdommer. Gruppen som spiste egg fikk imidlertid klare forbedringer i HDL (det "gode" kolesterolet) og reduksjoner i LDL (det "dårlige" kolesterolet) i forhold til gruppen som ikke spiste egg, samt økninger i lutein og folat (vitamin B9).

Br J Nutr. 2010 Dec 7:1-8. [Epub ahead of print]

Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes.

Pearce KL, Clifton PM, Noakes M.

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO), Food and Nutritional Sciences, Adelaide, SA 5000, Australia.

Abstract

The role of dietary cholesterol in people with diabetes has been little studied. We investigated the effect of a hypoenergetic high-protein high-cholesterol (HPHchol) diet compared to a similar amount of animal protein (high-protein low-cholesterol, HPLchol) on plasma lipids, glycaemic control and cardiovascular risk markers in individuals with type 2 diabetes. A total of sixty-five participants with type 2 diabetes or impaired glucose tolerance (age 54·4 (sd 8·2) years; BMI 34·1 (sd 4·8) kg/m2; LDL-cholesterol (LDL-C) 2·67 (sd 0·10) mmol/l) were randomised to either HPHchol or HPLchol. Both hypoenergetic dietary interventions (6-7 MJ; 1·4-1·7 Mcal) and total carbohydraterotein:fat ratio of 40:30:30 % were similar but differed in cholesterol content (HPHchol, 590 mg cholesterol; HPLchol, 213 mg cholesterol). HPHchol participants consumed two eggs per d, whereas HPHchol participants replaced the eggs with 100 g of lean animal protein. After 12 weeks, weight loss was 6·0 (sd 0·4) kg (P < 0·001). LDL-C and homocysteine remained unchanged. All the subjects reduced total cholesterol ( - 0·3 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), TAG ( - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), non-HDL-cholesterol (HDL-C, - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), apo-B ( - 0·04 (sd 0·02) mmol/l, P < 0·01), HbA1c ( - 0·6 (sd 0·1) %, P < 0·001), fasting blood glucose ( - 0·5 (sd 0·2) mmol/l, P < 0·01), fasting insulin ( - 1·7 (sd 0·7) mIU/l, P < 0·01), systolic blood pressure ( - 7·6 (sd 1·7) mmHg, P < 0·001) and diastolic blood pressure ( - 4·6 (sd 1·0) mmHg; P < 0·001). Significance was not altered by diet, sex, medication or amount of weight loss. HDL-C increased on HPHchol (+0·02 (sd 0·02) mmol/l) and decreased on HPLchol ( - 0·07 (sd 0·03) mmol/l, P < 0·05). Plasma folate and lutein increased more on HPHchol (P < 0·05). These results suggest that a high-protein energy-restricted diet high in cholesterol from eggs improved glycaemic and lipid profiles, blood pressure and apo-B in individuals with type 2 diabetes.

PMID: 21134328 [PubMed - as supplied by publisher]
    ------------------------------------------------
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

TidyBoy sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009
    Tror jeg ser en liten "Leif" her sjef "Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol."

*pirke pirke* ;D

Oaz
    Oaz er ikke aktiv
    Achievements:
    Aktiv
    Oaz sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Alder
    28
    Jeg spiser 5-6 egg nesten hver dag og ifølge blodprøven så er kolesterolet mitt nesten på minimum av normaleområdet.
    • Utdannet treningsveileder og personlig trener ved Universitetet i Agder
    • Online coaching, trening & kosthold
    • Medlem av Kristiansand Strongteam - konkurrerer i -90 kg strongman
      4. plass NM Frame Løft - 2. plass NM Farmers walk

Facebook blogg:
    http://www.facebook.com/GoranHaartveit

Achievements:
    Aktiv
    Oddis sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Alder
    36
    Mitt LDL er på 2.9 og HDL er på 0.9. Til "tross" for at jeg spiser mye egg og mye kokosfett Kunne tenkt meg å øke HDL litt da.

Oaz
    Oaz er ikke aktiv
    Achievements:
    Aktiv
    Oaz sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oddis Vis post
    Mitt LDL er på 2.9 og HDL er på 0.9. Til "tross" for at jeg spiser mye egg og mye kokosfett Kunne tenkt meg å øke HDL litt da.
    Jeg har LDL 1,8 og HDL 0,9.

Er det ikke bare bra å ha dette så lavt som mulig da??
    • Utdannet treningsveileder og personlig trener ved Universitetet i Agder
    • Online coaching, trening & kosthold
    • Medlem av Kristiansand Strongteam - konkurrerer i -90 kg strongman
      4. plass NM Frame Løft - 2. plass NM Farmers walk

Facebook blogg:
    http://www.facebook.com/GoranHaartveit

Achievements:
    Aktiv
    Oddis sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2010
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oaz Vis post
    Jeg har LDL 1,8 og HDL 0,9.

Er det ikke bare bra å ha dette så lavt som mulig da??
    Har lest at HDL helst skal være over 1, men det viktigste er at forholdet mellom LDL og HDL ikke er større enn 4. Men jeg leser så mye rart da

Steinar sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av TidyBoy Vis post
    Tror jeg ser en liten "Leif" her sjef "Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol."

*pirke pirke* ;D
    Stemmer jo ganske greit da.
    Inntak av kolesterol er så og si uvesentlig siden kroppen regulerer dette på egenhånd.

MyRevolution Coach
    Achievements:
    Veteran
    Awards:
    Discussion Ender
    Borge Fagerli sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Alder
    38
    Det var ingen skriveleif, inntak av kolesterol er ikke proporsjonalt med kolesterol i blodet og det var det jeg ville poengtere.
    Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.
    Your greatest glory is not in writing an article, but in having to repeat what it said over and over again, because people don't read the damn article anyway.

Sjekk YouTube-kanalen min for øvelsesguide: http://www.youtube.com/user/BorgeMyR?feature=mhum

Bloggen min: http://myrevolution.no/blogger/

TidyBoy sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009
    Ah.. da tar jeg tilbake det Trodde du mente det skulle stå "kutte ned på inntaket av egg"

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.